Kauno Mannonen, Sammon takojan Seppo Ilmarisen
sukua
(Takaisin)
Seija Aalto
Kauno Mannonen, Ruusu-Risti ry:n varapuheenjohtaja,
kalevalaisen viisauden tutkija ja tuntija, kouluttaja, esitelmöitsijä ja
kirjoittaja, toteaa oman elämänkokemuksensa pohjalta, että vain jakamalla muille
myös itse saa. Sitä pitäisi opettaa jo koulussa. Antaminen vapauttaa
itsekkyydestä, ja sen kautta vasta löytyy elämänilo.
Vähäkylän tila
Tapaamme
Kauno Mannosen Vihdissä Vähäkylän tilalla aurinkoisena maaliskuun päivänä. Tila sijaitsee luonnonkauniissa Vähäkylän
niemessä Hiidenveden rannalla. Isäntä rientää ystävällisesti meitä vastaan.
Pihalla kaksi puuta, koivu ja mänty, halaavat toisiaan. Rakkautta yli rajojen. Runsaus ja antamisen
halu tulee täällä vastaan heti alkuun. Sinikka
Mannonen, ehtoisa emäntä, tarjoaa kahvia ja herkullisia lämpimiä
sienivoileipiä ja pannukakkua ja kotitekoista vadelmahilloa. On tervetullut
olo.
Vähäkylä on
toiminut kurssipaikkana vuodesta 1986. Se on saatu lahjoituksena henkisten
kurssien pitoon. Kauno Mannonen on
vaimoineen toiminut tilan hoitajana ja kouluttajana monilla kursseilla. Tilalla
on päärakennuksen lisäksi toinen rakennus ja rantasauna. Työtä on ollut paljon.
Tila on äskettäin myyty uusille omistajille, eikä kursseja enää pidetä siellä. Monitaitoisen
ja -toimisen Kaunon työ kuitenkin jatkuu monella saralla. Hän piti esitelmiä
viime vuonna kymmenellä paikkakunnalla, ja automatkoja kertyi lähes 4000
kilometriä.
Kauno
Mannonen esittelee Vähäkylän kurssitoiminnan vaiheita kauniin videokuvasarjan
avulla. Kursseja on ollut vuosien mittaan monenlaisia Kauno Mannosen omien
kurssien lisäksi. Kuvasarjassa on mm. upea kuva Hiidenvedestä, jonka tyyneen pintaan
heijastuvat valkeat pilvet. Kauno kertoo, että kuva on otettu järveltä, jonka
pinta ei ensin ollut tyyni. Hän kokeili kalevalaista mantraa: ”Ahti aaltoja
aseta, Ahin lapset lainehia”. Pidemmälle hän ei ehtinyt, kun järvi jo tyyntyi
ja siitä sai kauniin kuvan.
Vähäkylä on
ollut hyvä näköalapaikka, jossa Kauno Mannonen on oppinut tuntemaan paljon ihmisiä. Hän on ollut aikanaan myös ideoimassa ja
luomassa nimeä Minä Olen -lehdelle.
Kulkua henkisellä tiellä - nimi on enne
Kauno
Mannonen toteaa, että henkinen tie on tuttu jo edellisistä elämistä. Hän kuvaa tietään kalevalaisten sankareiden
avulla.
– Tässä
elämässä nimi oli jo enne, koska ihminen valitsee nimensä itse. Minä olen
valinnut nimen Kauno Ilmari ja
elämäntyöni olen tehnyt kultaseppänä. Olen sitä kultaista neitoa takonut vähän
liian pitkään enkä huomannut, että vierellä kulkikin oma kulta, joka oli
heijastus siitä omasta todellisesta jumalaisesta minuudestani. Vasta 33 vuoden
iässä, kun olin noussut ne Jaakobin tikapuut ylös asti, tuli herätys, ja sitten
alkoi etsimisvaihe.
Alkuvaihe
oli etsimistä, johon liittyi kiertelyä monissa paikoissa. Mannonen osallistui
mm. TM-mietiskelyn ensimmäisiin kursseihin, tutustui spiritualistisiin
seuroihin, toimi antroposofisessa liikkeessä pitkään. Sieltä hän mainitsee
erityisen merkittävänä Helmer Knutarin,
joka piti Kristologia-seminaaria. Tutuksi tuli myös steinerilaisuus.
– Oli
tarkoitus, että oppisin ymmärtämään kokonaista ihmistä. Piti vielä käydä läpi
materian koulu, että on pohja ymmärtää syvempiä asioita. Tämä Kalevalan seppä, Seppo Ilmarinen vasta löysi oman
Pohjan neitonsa. Se ei vielä onnistunut Joukahaiselta,
joka kulki älyn tietä eikä Lemminkäiseltä,
joka kulki tunteen tietä. Takoja tarvitsi voimakkaan tahdon. Sen tähden
valitsin Ilmari-nimen, että olen ollut se seppä Ilmari. Vasta vanhemmalla
iällä, kun katsoo taaksepäin, alkaa ymmärtää näitä asioita.
Toiminnasta Ruusu-Risti ry:ssä
Kauno
Mannonen on Ruusu-Risti-järjestön varapuheenjohtaja. Järjestön perusti
1920-luvulla Pekka Ervast. Ruusu-Risti on Mannosen mukaan ilmeisesti
ollut toiminnassa Euroopassa aika pitkään ennen teosofeja, mutta se on aina
toiminut maan alla.
– Järjestö
ei ole voinut nostaa päätään, koska pään leikkaajia olisi ollut riittävästi ja
on vieläkin. Ei näitä asioita voi viedä julkisuuteen vieläkään. Lehdet eivät
julkaise juttuja, vaikka kirjoittaisi kuinka kansantajuisesti näistä asioista.
Kauno
Mannonen kertoo, että kun hän aikanaan liittyi Ruusu-Ristiin, hän kuuli
vanhojen jäsenten kertomuksia monenlaisista henkisistä kokemuksista ja
ihmetteli niitä kovasti.
– Makasin
kuumana kesäpäivänä kalliolla ja esitin taivaalle tiukan kysymyksen, miksi minä
en saanut minkäänlaista henkistä tai edes yliaistista kokemusta. Samalla
ilmestyi pilviin aivan selvä tontun kuva. Viesti oli, että siinä on tonttu,
jolla on turha kiire. Viesti tuli huumorilla.
–
Ruusu-Ristissä oli onneksi mukana vielä Pekka Ervastin oppilaita. Oppi-isänä
oli Leonard Koskinen. Ruusu-Ristin
koulu on ollut välttämätön. Siinä on
tullut luetuksi paljon, ja siihen on liittynyt säännöllinen opiskelu,
ryhmäopiskelu ja tietyssä hengessä opiskelu.
Mannonen toteaa, että Ruusu-Ristin perustajan
Pekka Ervastin tehtävä oli tuoda esiin alkuperäinen, todellinen kristinusko,
Jeesuksen opetukset syvemmin ymmärrettynä. Jeesuksen opetukset ovat hyvin syvällisiä,
ja niitä oppii ymmärtämään vasta myöhemmin ja ne syvenevät koko ajan.
Kauno Mannonen katsoo, että monille nuorille
olisi hyvä sitoutua ja opiskella henkisiä asioita säännöllisesti. Hän toteaa,
että Ruusu-Risti on hyvä koulu siinä, että se ei pyri dogmaattisuuteen. Se
pyrkii vapauttamaan ihmistä kaikesta sidonnaisuudesta. Kaunon mielestä on syytä
karttaa järjestöjä, jotka pyrkivät haalimaan jäseniä ja sitomaan ne johonkin.
Vapaus on tärkeää. Ruusu-Ristissä korkeampaa minuutta etsitään
älyllis-seremoniallista maagista tietä. Se on vapaan ajattelun pyhättö, jossa
pyritään tuomaan esiin henkisiä asioita.
Kauno tähdentää, että tärkeää on käytännön
toteutus, pyrkiminen pois egosta auttamaan toisia. Toiset ihmiset nostavat
meidän henkisyyttämme. Kun näkee ilon veljen silmissä, se on kaksinkertainen
ilo. Jakaminen on varsinainen anti. Blavatsky
sanoi aikoinaan, että vasta kun opettaa toisia oppii itse. Ruusu-Ristissä
jokainen joutuu aikanaan opettamaan muita.
Järjen tie, sydämen tie, antaumuksen
tie
Mannonen
toteaa, että voidaan puhua idän ja lännen henkisestä tiestä. Länsimainen tie on
Jeesuksen tuoma. Blavatsky ja Steinerkin tuovat esiin, että länsimainen tie on järjen tie. Järki
on jumalallinen järki, jota johtaa Pyhä
Henki. Monet erityisesti naiset pitävät sydämen tietä parempana ja
väheksyvät järjen tietä.
– Meidän on
nimenomaan kuljettava järjen tai antaumuksen tietä. Sydämen tie on antaumuksen
tie, kun mennään pois persoonallisuudesta. Eli tapahtukoon Isä Sinun tahtosi,
ei minun. Se on Isän tahdolle antautumista. Se on se sydämen tie. Silloin on
valmis ottamaan vastaan kaikki kärsimykset siunauksina. Sillä tavoin sydämen
tie johtaa paljon syvemmin.
Ego, pahan kohtaaminen ja ykseyteen
pääsy
Kysymykseen
siitä, mikä on henkisellä tiellä nopea tie ja mikä kiertotie ja mikä on egon
osuus, Kauno Mannonen toteaa, että egon kasvulle on monenlaisia teitä.
– Länsimainen
tie on egosta pois eli antaumuksen tie. Niin kauan kuin haalimme itsellemme
jotain, olemme harhassa. Henkiset kyvyt tulevat vasta sitten, kun olemme
valmiita. Ne tulevat itsestään, jos me niitä tarvitsemme. Meidän ei tarvitse
pelätä mitään, koska kaikki se paha, jonka joudumme kohtaamaan, kuuluu meille
ja sillä on hyvä tarkoitus.
– Tämän
syvällisellä oivaltamisella voitamme dualismin, kaksinaisuuden ja pääsemme ykseyteen.
Se on valtava kokemus, joka herättää ymmärryksemme, joka ei ole ajatus eikä
tunne vaan se on näkemistä.
Mannonen
huomauttaa, ettei hän ole mestari ja että hän karttaa sitä nimitystä. Hän on
ehkä kultaseppämestari ja oman elämänsä mestari, koska oma elämä on hänen
mestaroitavissaan. Ei Ervastikaan sanonut koskaan olevansa mestari, vaikka
hänen oppilaansa niin arvelivat.
Naisen ja miehen sopusointu meissä
Mannonen
toteaa, että meissä ihmisissä pitäisi saada sisäinen nainen hyvään kuosiin. Hän
kertoo vaimostaan Sinikasta, jota kasvatti yksinkertaisissa oloissa elänyt
mummo, jossa oli valtava viisaus, sydämen viisaus, jonka Sinikka-vaimokin oppi.
Suuret miehetkin joutuvat usein kasvamaan vaikeissa oloissa, että heissä syntyy
tiettyjä ominaisuuksia.
Mannosen näkemyksen mukaan avioliitto on hieno
järjestelmä, jossa voidaan kasvaa kokonaisiksi ihmisiksi. Sen kautta ymmärrämme
molempia sukupuolia sekä äly- että tunnepuolta. Silloin meissä herää ymmärrys.
– Syntyy
sopusointu, vaakalintu valkeainen. Se on tuotu Kalevalassa upeasti esiin.
Meihin laskeutuu silloin Pyhän Hengen lintu, joka tekee pesänsä meihin.
Kalevala, kalevalaisuus
Kauno
Mannonen on tehnyt pitkän päivätyön kalevalaisen viisauden tutkijana,
tulkitsijana ja opastajana. Hän on pitänyt lukemattomia kursseja ja esitelmiä
ja laatinut artikkeleita Kalevalasta nimenomaan henkiseltä kannalta. Hän katsoo
Kalevalan olevan nimenomaan ihmisen
henkisen kehitystien kuvaus. Mannonen julkaisi v. 2008 teoksen Uuden ajan Kalevala-avain, jossa hän
esittelee keskeisiä ajatuksiaan. Kirja on lähetetty tiedoksi kaikille Suomen
kouluille ja kaikille kirjastoille.
– On hämmästyttävää,
kuinka paljon viisautta Kalevalasta löytää. Sen vertauskuvista löytyvät ne
samat opetukset, joita ihmiskunnan suuret opettajat ovat tuoneet meille. Sieltä
löytää aina uutta aikain viisauden eli teosofian avulla. Sitä ei löydä ilman teosofista maailmankuvaa.
Ihmiskunnan suuret viisaat ovat tuoneet meille ne opetukset. Materialistinen
tiede ei voi löytää sitä maailmankuvaa paitsi jotkut filosofit, jotka
ymmärtävät suurten opettajien opetuksia. Tieteelliset Kalevala-tutkijat eivät
ole tuoneet näitä asioita esille. Poikkeuksena oli professori Matti Kuusi, joka totesi, että Pekka
Ervast oli aikaansa edellä.
Kauno
Mannonen on käynyt Kalevalaa läpi erilaisten ryhmien kanssa. Kalevalaa on
opiskeltu myös Ruusu-Ristissä. Kauno kertoo, että hänellä on paraikaakin
muutama innostunut Kalevala-opiskelija, jotka innostavat myös häntä löytämään
aina uutta viisautta Kalevalasta.
Lönnrot ja Kalevala
Kysymykseen
Lönnrotin merkityksestä Kalevalan synnyssä Mannonen toteaa, että Pekka Ervastin
kirjassa Uudesti syntyvä Suomi ja Tapio Kaitaharjun kirjassa Me suomalaiset tuodaan esiin
Väinämöisen 12 opetuslasta, joista Lönnrot oli yksi. Nämä opetuslapset lupautuivat
inkarnoitumaan yhä uudelleen, ja niin synnytettiin suomalaisuuden henki
kansakuntana jälleen.
– Lönnrotin
tehtävänä oli koota Suomen vanha mytologia, joka on peräisin sieltä meidän
lapsuudenkodistamme eli Gobin autiomaasta. Muut mytologiat ovat jäljennöksiä,
jos mennään ihan juurille.
– Lönnrot
oli siis Väinämöisen inspiroima. Monet ovat sanoneet, että se on sitä Lönnrotin
Kalevalaa ja että pitäisi lukea valtava määrä toisintoja. Nyt kun ymmärtää tätä
henkiseltä kannalta, niin Lönnrot on osannut tuoda Kalevalassa esiin ihmisen
henkisen kehitystien juuri oikein ja hyvin loogisesti. Väinämöinen inspiroi
Lönnrotia enemmän kuin hän ymmärsi kootessaan Kalevalan. Taiteilijoita
inspiroidaan usein tuomaan esiin enemmän kuin he ymmärtävät järjellä.
Henkistä tietoa USA:sta – Suomessa
vanhaa tietoa
Suomessa
herätään asioihin usein vasta, kun Amerikasta tulee joku opettaja, vaikka samaa
asiaa on Suomessa julistettu jo sata vuotta. Esim. Dan Brownin ja Michael
Baigentin ym. maailmalla paljon huomiota herättäneet teokset tuovat esiin
niitä asioita, joista Pekka Ervast
puhui jo sata vuotta sitten. Maailmalla aletaan lähestyä henkisiä tosiasioita,
joita ruusuristiläisyys on tuonut esiin ainakin 1200-luvulta asti.
Suomen suuresta menneisyydestä
Mannonen on kiinnostunut
Suomen suuresta menneisyydestä ja pitänyt siitä esitelmiä. Hän kehottaa
tutustumaan aiheeseen liittyen Ervastin
kirjaan Uudesti syntyvä Suomi ja Tapio Kaitaharjun kirjaan Me suomalaiset.
– Tulimme
idästä ja Tanskan salmien kohdalla haarauduimme. Toinen ryhmä lähti etelään,
Saksaan ja Keski-Eurooppaan, toinen siirtyi pohjoiseen noin 5000 vuotta sitten.
Toki olemme asuttaneet koko Eurooppaa. On paljon tutkimustuloksia siitä, että
alkuperäinen kieli on ollut suomen kieli. Tällaisia tuloksia on esittänyt mm.
germaanien historiaa tutkinut Gustaf Kossina.
Germaanit ovat saaneet kulttuurinsa korkeammalta kulttuurilta ”urfinnit”,
kantasuomalaiset. Tutkimustuloksia on esitetty mm. Venäjän luostarikronikoissa
ja Englannin kuninkaiden hovikronikoissa.
Mannonen
katsoo, että suomalaiset eivät ole koskaan olleet suuri kansa, mutta henkisesti
mahtava kyllä. Suomalaiset ovat tuoneet kulttuuria sinne, missä ovat liikkuneet.
Olemme olleet ylevä kansa, joka ei sortunut alistamiseen.
– Meillä on
ollut ylevämpi maailmankuva, mitä Kalevalakin todistaa. Emme olleet niin
sotaisa kansa kuin barbaariheimot. Olemme levittäneet sivistystä, kulttuuria,
ja me Suomen pojat olemme levittäneet Suomen sukua, missä olemme liikkuneet.
Kantasuomalainen juuri on säilynyt puhtaana. Tämä on tieteellisestikin
todistettu, kun on tutkittu geeniperimää.
–
Kansallinen herääminen ja uusi inkarnaatio kansakuntana ovat tuoneet esille
sen, kuinka Svea-mamma synnyttää Suomen ja Venäjä ottaa sen ja antaa meille
itsenäisyyden. Kansallishenki on suurmiesten synnyttämä, ja siinä on mukana
Väinämöinen. Hän edustaa kansakunnan korkeampaa minuutta, joka on omaksunut
koko kansan viisauden ja joka koettaa myös inspiroida meitä.
Suomen kielestä
Kauno
Mannonen katsoo, että entisaikojen tietäjät ovat kätkeneet viisautta suomen
kieleen. Sanat saavat eri merkityksiä, kun niitä jaksottaa toisin. Esimerkkejä:
Kun prinssi saa prinsessan, hän tekee hänet koko´naiseksi. Kalevalan
Pohjan akka ei ole akka´mainen vaan
taivainen. Oi´valtava kokemus tuo ihan´ uuden. Suomen sanat kiin´nostava, kii´tos sisältävät elämänvoimaa merkitsevän sanan kii. Suomen kieli varoittaa
listimisestä: mora´listi, materia´listi, idea´listi.
Suomen henkinen tehtävä
Mannonen toteaa, että Suomi ei ole sattumalta
Suomi-neito. Suomeen oltiin tuomassa punamustaa lippua, mutta Topelius sai sen
muutetuksi siniristilipuksi, joka on hyvin syvällinen symboli: taivaan sini ja
puhtaan valkoinen. Valkoinen joutsen on kansallislintumme.
– Suomen tehtävä on jakaa Euroopalle henkistä
tietoa. Jo Steiner toi tämän voimakkaasti esiin. Jos suomalaiset eivät tuo
Euroopalle kalevalaista viisautta, niin Eurooppa tulee barbarisoitumaan. Suomen
tehtävänä on tuoda todellinen eettinen elämänmalli muille kansoille.
– Siinä on
Euroopan pelastus, että me tuomme sinne kalevalaista viisautta. Se ei ole vain
kalevalaista viisautta, vaan se on ikiaikaista viisautta. Emme ole sen
ylevämpiä kuin muut, mutta meillä on ikiaikaisesta viisaudesta niin pitkä
perinne. Kansallisdeevamme on niin viisas inspiroija. ja olemme niin hyvässä
seurassa ja yhteydessä, että voimme oivaltaa asioita.
Kohti vuotta 2012
Mannosen
mukaan elämme voimavuosia, arkkienkeli Mikaelin aikaa, samoin kuin elettiin
Jeesuksen syntymän aikoihin, jolloin taivasten valtakunta oli tullut lähemmäs. Sadan tai kahdensadan vuoden kuluttua
tapahtuu voimakkaampi avautuminen.
Lopuksi
– Oman
elämänkokemuksen pohjalta sanoisin, ettei niinkään pidä kiinnittää huomiota
siihen, mitä itse ymmärtää kuin siihen, mitä pystyy jakamaan muille. Jokainen
me pystymme jakamaan niin aineellista kuin henkistäkin antia niitä
tarvitseville, jos vain niin tahdomme. Maailmastamme tulee paratiisi, jos
ihmisillä herää hyvä tahto. Sen kautta meissä herää myös elämänilo.